Hoop( op valse vergane glorie en leugens na 67 jaar?)

I assume no more!

Vrijdag(29 december ) de laatste vergadering gehad van Maluku4Maluku in het jaar 2017 Oelis Tahamata, en mijn persoon werden hartelijk ontvangen door de wijk Alphen aan den Rijn. Alles was goed geregeld. Het was een openhartige vergadering, voor velen nieuwe feiten uit onze geschiedenis werden door mij verteld. Maar ook goed uitgelegd op basis van feiten.  Met betrekking tot het KNIL Ambonezen dossier, maar onderwerpen uit onze politieke verhaal kwamen ook aan de orde. Bepaalde feiten, waren voor velen onthullingen! Vreemd, maar waar! Voor mij allemaal oud nieuws, maar wanneer je niet openstaat voor feiten? Tja, dan zie je mijn persoon als een vreemde kwast, of klootzak! Bewust is er voor gekozen om onthullingen te doen, omdat wij daar kwamen op verzoek van de derde generatie. De derde generatie mag niet verstikt raken in de leugens, en vooral aannames( I assume) die ons door onze keel werden geduwd. De vergadering werd goed bezocht, ondanks het slechte weer. Mensen uit Hoofddorp, Cuijk en Vught hadden zelfs de moeite genomen om te komen.

Hilversum KNIL veteranen bapa Julius Tuasela en bapa Mezac Bakarbessy ontmoeten elkaar weer! #KNIL #Ambonezen #Veterans4Veterans

Veel onderwerpen werden naar voren gebracht, eentje wil ik op terugkomen. Men werd ons gevraagd waarom Maluku4Maluku niet gaan samenwerken met John Watilette. Er zijn nog enkelen in onze samenleving die hem beschouwen als hun president. Min of meer werden wij gedwongen om met zijn zogenaamde regering te gaan praten. Er werd dan verteld dat het hun president is, dat is mooi! Dat mag zeker hun president zijn, maar niet de mijne. Binnen onze actiegroep Maluku4Maluku hebben de afgelopen jaar zeker drie stemrondes geweest rondom Watilette. Want we zijn vaker benaderd geweest, over dit onderwerp. Drie maal door alle leden van Maluku4Maluku is een gesprek, laat staan samenwerking, unaniem afgewezen! Maluku4Maluku doet via haar Whatsapp-groep stemrondes, zo zijn er beslissingen tot stand gekomen.  Dus intern zijn wij er over eens, dan zullen Oelis Tahamata, en mijn persoon, deze stemming verdedigen in elke uiting.

We zien die ene vrijdagavond ook als leerproces, want wanneer we een presentatie geven zoals in Alphen aan den Rijn. Moeten de deuren gesloten worden, na de openingswoorden. Want er zit een opbouw in zo’n presentatie, en wanneer men de eerste twintig minuten mist? Dan mist men het hele verhaal, daardoor snapt men niets meer van het gehele verhaal, of beeldvorming. En blijft men steken in leugens die al 67 jaar voort blijven woekeren. Daar dient men rekening mee te gaan houden, de organisatie en de bezoekers. Dus wees op tijd!

Niet onze president, al lang niet meer!

En verder?

In ieder geval er waren twee mannen uit Alphen aan den Rijn, Hanok Wattimena , en Daantje Talakua! Zij misten de eerste gedeelte van de vergadering. Wattimena vond dat ik te hard was tegenover zijn president, en ik mocht hem niet een klootzak vinden. Ik besef dat mensen dat mogelijk aanstootgevend vinden anno 2018(avondje Nederlandse tv maar overslaan?)! Ik heb geen enkele keer gevloekt, of Gods naam ijdel gebruikt! En de conclusie dat ik hem een klootzak vind? Dat is wanneer men op tijd komt? Een logisch gevolg, laten wij nu eerlijk zijn. Tegenover ons zelf, en tegenover de eerste generatie(ook voor iedereen die er niet meer is), wat hebben zij gedaan de afgelopen jaren voor de KNIL Ambonezen(lees eerste generatie)! Volgens mij hebben de zichzelf noemende zogenaamde RMS regering Nederland niets gedaan. Of ik heb wat gemist, dat kan ook toch? Wattimena eiste dit, ik weiger mijn uitingen terug te nemen. Dat is ons beiden goed recht, hij verliet de vergadering. Dat is zijn keuze, niemand hoeft hem daarin tegen te houden.

Doe mee aan de poll! Hier onder over de zogenaamde Molukse leider en president!

Ene Daantje Talakua was net binnengekomen met enkele vrienden, vlak voordat Wattimena wegliep. Daantje schreeuwde uit het niets dat ik een klootzak ben, ik keek hem aan. En antwoordde gewoon dat hij dat mocht vinden, want zo werkt dat. Zo lang men niet vloekt vind ik het best, en het woord vliegt op radio en tv continu elke Nederlandse huiskamer binnen. Hij nam het op voor zijn president! De gehele zaal keek hem aan, met verbazing want hij werd agressief in zijn houding. Niet dat mij het wat doet, ik raak daardoor helemaal niet onder de indruk van! Ik weet dat hij nooit militair(laat staan veteraan) is geweest(was ook niet door de selectie gekomen), en hij beheerst geen enkele gevechtssport. Dat ik hem bestempel nu als pannenkoek is min of meer terecht. En als die aan gevechtssport deed, of doet? Maakt het mij nog niets uit. Ik antwoordde dat hij dat mocht vinden, is geen probleem. Hij vond ook dat er samenwerking moest komen tussen Maluku4Maluku, en zijn president!

Activisme met resultaat

Ik heb uitgelegd dat wij geen enkele reden zien met welke organisatie dan ook te gaan praten.  Ik vroeg dan ook of de bezoekers ons een organisatie kan opnoemen, die Maluku4Maluku kan komen versterken. Zonder een dubbele agenda te hebben. Geen antwoord! Het belangrijkste argumentatie die Maluku4Maluku heeft is dat wij geen tijd meer te verliezen hebben, want elke week verliezen wij een persoon uit onze eerste generatie. Moeten we eerst heel veel tijd verliezen aan vergaderen met andere organisaties? Waarom? Eenheid? Heb je in Nederland ook niet, kijk maar naar alle partijen in de Tweede Kamer! In ieder geval, ik heb Daantje Talakua uitgedaagd in de vergadering om te regelen dat  “zijn president” met mijn persoon in debat gaat! Ik hoorde later dat hij alles er aan zou doen om dit te regelen. Nou, Daantje en John? Kom maar op! Gaan we een openhartige gesprek aan! Ik vind Daantje nu een slappe pannenkoek. Voor dat ik de stichting verliet ineens hartelijk met mijn persoon ging praten, en zelfs zijn respect uitsprak vond ik het kloterig van hem dat hij zeer laf paar dagen er na een foto liet maken. En daarna plaatste in de groep op Facebook Malukualphen, de actie was niet eens moedig. Want als je ballen hebt? Zet je hem in groepen met meerdere leden. Hij wilde zich, en zijn president doen gelden in een groep van paar honderd leden. Zielige vertoning. Hij, en meerderen willen dat we met respect met elkaar omgaan? Dat gaat niet lukken, want ik zie mensen die onze (voor)ouders geld hebben afgetroggeld, en verraden als  klootzakken. En klootzakken is een normaal Nederlands woord, heeft niets lasterend met welk geloof iets te maken. We leven in Nederland, luister de radio of kijk tv dan kom je veel meer tegen. Nee, het gaat niet om het woord klootzak! Het gaat er om dat men weer niet durf te erkennen dat ze niets deden, maar wel weer maandelijks geld vragen vooral aan de ouderen! Gelukkig geven maar weinig tegenwoordig nog geld. Maar het is anders geweest! Ik sprak ook over het kantoorpand Bazaarstraat 70, die van het Molukse volk was. Waar is die gebleven? Of waar is de opbrengst van de verkoop gebleven?

Ik besef dat mijn verhaal anders is dan de anderen, want ik ben niet zo de man van de poldermodel structuur. Matige taalgebruik moet ik mijzelf aanmeten? Dan ook een matige aanpak? Waardoor het weer 66 jaar kan duren? Sorry, ik ben iemand met een activistische inslag, zo komt de boodschap ook uit mijn keel! Maluku4Maluku is een actiegroep!

Daantje zal John overtuigen en overhalen om in debat te gaan met Reawaruw / Maluku4Maluku

Geen matige prietpraat! Geen matige aanpak! Maar wel met resultaten, al ziet niet iedereen dat er meerdere resultaten zijn geboekt!

In ieder geval! Daantje ga je regelen dat er een publiek debat komt(zoals jij dat beloofd hebt in Alpen aan den Rijn), ik zal mij dan matig opstellen. Want ik ga dan alleen maar vragen stellen aan jouw president. Dan krijgen we eindelijk openheid van zaken, waarom zij totaal niets deden. John kan alleen maar schoothondjes op ons afsturen om verwarring proberen te schoppen. Terwijl voor alle Molukkers die logisch alles hebben gevolgd, alles al lang duidelijk is. Misschien ben jij, Daantje, ook nog te redden. Want het mag niet zo zijn dat je verstikt in leugens, net zoals de KNIL veteranen! Die jaren lang hoop hebben gevestigd op de zogenaamde RMS regering in ballingschap! Drie maal waar nu de hoop is gevestigd?

Aankomende vrijdag(12 januari) gaat Maluku4Maluku in gesprek met een hoge officier van de Nederlandse krijgsmacht ten behoeve van KNIL veteranen, wat gaan jullie doen Daantje en John?

Ik ben te bereiken via salahutu@gmail.com  ik wacht met smart op een antwoord, of John het op een democratische wijze tegen mij durft op te nemen. Zo niet? Dan weten de enkelen die nog twijfelen genoeg, althans dat is maar te hopen. Want we zijn genoeg belogen geweest door onze eigen leiders, het is gelukkig voor velen valse vergane glorie!

Doe in ieder geval mee met de poll!

 

Maluku4Maluku

Leo Reawaruw

Winner

Plaats een reactie